تکامل شناختی نوزاد – رشد حسی و حرکتی نوزاد

ست تی شرت آستین بلند و شلوار نوزادی بی بی سان طرح جیب دار - تکامل شناختی نوزاد – رشد حسی و حرکتی نوزاد

بی بی سان اردبیلیک کلیک فاصله تا مناسب ترین نوع لباس نوزادی

چهار مرحله رشد حسی و حرکتی نوزاد از بدو تولد تا یکسالگی

از بدو تولد تا ۲۴ ماهگی را پیاژه، مرحله حسی – حرکتی مینامد و آن را به ۶ مرحله تقسیم می کند. اما از آنجا که ما در این بحث، درباره کودکان ۱-۰ ساله صحبت می کنیم، فقط به ۴ مرحله اول آن می پردازیم در مرحله حسی – حرکتی، کودکان از رفتارهای صرفا رفلکسی و غیرارادی، به طرف رفتارهای ساده تکراری و فعالیتهای تقلیدی، پیشرفت می کنند. در این مرحله، سه رخداد مهم اتفاق می افتد. واقعه اول، جداسازی است، بدین معنا که کودک یاد میگیرد خود را از دیگر موضوعات محیط اطراف جدا کرده و متمایز سازد. کودک این را می داند که دیگر افرادی که در پیرامون او هستند محیط را کنترل میکنند و برای تامین یک محیط مطلوب و رضایتبخش، کارهای خاصی را انجام میدهند. و این همان مرحله ای است که حس اعتماد – که در مبحث تکامل روانی و اجتماعی نوزاد در باره آن بحث شد – در کودک شکل می گیرد. واقعه دوم، درک مفهوم بقای اشیاء است، بدین معنا که کودک می فهمد اشیاء در محیط وجود دارند، حتی اگر در میدان دید او نباشند. به عنوان مثال کودک می فهمد که شما پشت بالش مخفی شده اید و یا پشت صندلی هستید. این مهارت تقریبا در سن ۱۰-۹ ماهگی شکل می گیرد و همزمان با آن، بسیاری از مهارت های حرکتی نیز تکامل می یابند. آخرین رخداد، توانایی استفاده از نمادها و نشان ها می باشد. استفاده از نمادها این فرصت را به کودک میدهد تا بدون اینکه شیء یا موقعیت خاصی وجود داشته باشد، به آن فکر کند. درک نمادها آغاز در زمان و فضاست.

درباره اس اند ای و بی بی سان about us 007-min About s&e - Baby Sunدرباره گروه تولیدی لباس نوزادی بی بی سان

مرحله اول رشد حسی و حرکتی نوزاد بدو تولد تا یک ماهگی نوزاد :

1 ) – مرحله اول حسی – حرکتی که از بدو تولد تا یک ماهگی را شامل می شود، شیرخوار از رفلکس ها استفاده می کند. رفتارهای نوزاد در این مرحله، به شکل رفلکس های فیزیولوژیکی نظیر مکیدن نوزاد ، چرخاندن سر، چنگ زدن نوزاد و گریه کردن نوزاد، نمود پیدا می کند. ماهیت تکرار شونده این رفلکس ها، برای کودک به منزله آغاز کشف روابط علت و معلولی محسوب می شود. وقتیکه شیرخوار بدلیل گرسنگی گریه می کند، پستان مادر در دهان او قرار می گیرد و او می مکد. سپس احساس رضایت کرده و به خواب می رود. کودک پس از تکامل حواس بینایی، شنوایی و لمسی، همین تجارب را شبیه سازی می کند. در واقع این تجربیات، الگوهایی را برای کودک ایجاد می کنند که در مراحل بعدی تکاملی از آنها استفاده می کند.

– استفاده مکرر از رفلکس ها، الگوی تجارب بعدی را تثبیت میکند.

– نوزاد به شدت خود پسند است.

مرحله دوم رشد حسی و حرکتی نوزاد 1 تا 4 ماهگی نوزاد :

2) – مرحله دوم حسی – حرکتی که سن ۱ تا ۴ ماهگی کودک را در برمی گیرد، دورانی است که در آن به تدریج، حرکات ارادی، جایگزین رفتارهای رفلکسی می شوند.

در این مرحله، فعالیت هایی نظیر مکیدن یا چنگ زدن از حالت رفلکسی مطلق، خارج می شود و به صورت ارادی تری انجام می گیرد. شیرخوار واکنش خود را با محیط سازگار می نماید و تحریک هایی را که نیاز به عکس العمل دارند، باز می شناسد. پیش از این کودک گریه می کرد تا مادر، پستان خود را در دهان او بگذارد، اما حالا با تقلید از صدای والدین، درخواست شیر می کند. او این اطلاعات جدید را با دانسته های قبلی خود انطباق می دهد و در هنگام شنیدن صدای والدین، گریه را قطع کرده، منتظر پستان مادر می ماند. اکنون، کودک روابط علت و معلولی را کشف کرده و می تواند سلسله وقایع پست سرهم را پیش بینی نماید. او محیط را با استفاده از تمام حواس خود درک می کند و توانایی های حرکتی جدیدی را بدست می آورد.

– به تدریج استفاده از حرکات ارادی جای رفلکسها را می گیرند.

– شناسایی روابط علت و معلولی زمانی اتفاق می افتد که تکرار وقایع موجب بروز تحریک و ایجاد واکنش شود.

– وقتی که کودک پیشرفت منظم وقایع را درک می کند تصور موقتی از محدوده زمانی شکل می گیرد.

– جداکردن خود را از دیگران آغاز می کند.

– از تعامل مابین اشیاء یا افراد بیشتر از خود آنها چیز یاد می گیرد.

– مشغول شدن به فعالیت سبب کسب لذت میشود و نتیجه آن فعالیت اهمیتی برای او ندارد.

مرحله سوم رشد حسی و حرکتی نوزاد 5 تا 8 ماهگی نوزاد :

3) – در مرحله سوم که با عنوان «واکنشهای زنجیره ای ثانویه» نیز از آن یاد می شود، واکنشهای قبلی کودک، تداوم می یابند و تا سن ۸ ماهگی طول می کشد. در این مرحله، واکنشهای زنجیرهای اولیه، آنقدر تکرار می شوند و ادامه می یابند تا بالاخره به بروز واکنش ثانویه منجر شوند. چنگ زدن و نگهداشتن سر و گردن، حالا کم کم جای خود را به تکان دادن دست و پا، صدا در آوردن و کش دادن بدن میدهند. کودک نه فقط برای احساس خوشایندی که کسب می کند، بلکه برای شنیدن صداها هم، سر خود را تکان می دهد. روند استقلال، زمان، خلاقیت و جدایی از محیط، به تدریج شروع به تکامل می کند. کودک در این مرحله، برای تقلید کردن باید عملیات انتخابی را از وقایع اتفاقی تمایز دهد. در نیمه دوم سال اول، کودک می تواند صداها و شکلکهای ساده را تقلید کند. او به تدریج بازی کردن را شروع میکند و وقتیکه کاملا در انجام بازی ها ماهر می شود، از بازی کردن لذت می برد.

در این مرحله، هرچه ساعات بیداری کودک بیشتر باشد، بازی های حسی – حرکتی بیشتری را فرا می گیرد، قدرت استنتاج ظاهر می شود و بنابراین حس پایداری شکل می گیرد. کودک در ۶ ماه اول زندگی خود، معتقد است که یک شیء فقط تا زمانی وجود دارد که او آن را می بیند، به عبارت دیگر چیزی که دیده نمی شود وجود ندارد. اما وقتیکه به درک استنتاج می رسد، یاد می گیرد که چیزها وجود دارند، حتی اگر دیده نشوند. مبنای ایجاد وابستگی بین کودک – والدین، همین حس پایداری اشیاء میباشد که در سن ۸-۶ ماهگی، موجب اضطراب ناشی از جدایی والدین در کودک می شود.

– فعالیت های تعمدی جایگزین فعالیت های تکراری (که لذتی در پی نداشتند) می شود.

– وقتی که اجسام دور از میدان دید او هستند مفهوم پایداری اشیاء را درک می کند.

– پیشرفت در درک زمان : از قبل و بعد از توالی وقایع، آگاهی می یابد.

– می تواند در میان وقایع مختلف، بعضی از فعالیت های مورد نظر خود را تقلید کند.

– دوباره خود را از محیط اطراف جدا می کند.

– مفهوم کمیت و کیفیت را درک می کند.

– نمادها را به عنوان نوعی وسیله ارتباطی شناسایی می کند.

مرحله چهارم رشد حسی و حرکتی نوزاد 9 تا 12 ماهگی نوزاد :

4) – در مرحله چهارم حسی – حرکتی، کودک یاد می گیرد که برنامه ریزی های ثانویه را در موقعیت های

جدید به کار ببرد. او در واقع از رفتارهای اولیه قبلی خود به عنوان پایه ای برای افزودن مهارت های جدید و توسعه عملکرد خود استفاده میکند. این مرحله بسیار زودگذر است. افزایش مهارت های حرکتی به کودک، فرصت می دهد تا محیط خود را بیشتر کشف کند. کودک می فهمد که پنهان شدن یک شیء به معنای از بین رفتن آن نیست، بلکه اگر مانع را بردارد، شیء ظاهر خواهد شد. ( دالی بازی ) به تکامل این حس، کمک می کند. این مرحله، شروع استدلال منطقی است. کودک، وقایع را به یکدیگر ربط میدهد، ( مثال: بای بای، یعنی بابا به محل کارش می رود )، البته او در این مورد، طبقه بندی خاص خودش را دارد. در این مرحله، کودک هرچه مهارت های حرکتی بیشتری یاد می گیرد، بیشتر می تواند موانع را از سر راه خود بردارد و اگر چیزی در سر راه او قرار بگیرد، آن را بر می دارد یا هل میدهد، تا وقتیکه به مقصد برسد، در حالیکه پیش از این، هرچیزی که سر راه او قرار می گرفت می توانست حواس او را پرت کند و مانع از رسیدن او به هدفش شود.

– مفهوم پایداری اشیاء پیشرفت می کند: آغاز استدلال منطقی.

– نمادها را با وقایع ربط می دهد اما طبقه بندی را براساس تجارب خود انجام می دهد.

– اشیاء را از فعالیت های مربوطه تمایز داده و آنها را فقط به عنوان شیء درک می کند

– نتیجه پایانی یک سلسله وقایع را تشخیص می دهد و سعی میکند تا با برداشتن موانع به هدف خود برسد.

بی بی سان اردبیلخرید سرویس باز لباس نوزادی بی بی سان

منابع :

 کتاب ” راهنمای نگهداری از کودک : از تولد تا یکسالگی – نوشته دکتر آلیسون مک کانکی و ترجمه دکتر فرهاد همت خواه

مقالات آموزشی ( آموزش ) سایت در دسته بندی های زیر قابل دسترس میباشد :

آموزش جامع راه اندازی تولیدی لباس نوزادی

مادر و کودک

نوزاد

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.