گریه کردن نوزاد – دلایل و راه حل های پیشنهادی

ست تی شرت آستین بلند و شلوار نوزادی بی بی سان طرح کاکتوس - گریه گردن نوزاد – دلایل و راه حل های پیشنهادی

بی بی سان اردبیلیک کلیک فاصله تا مناسب ترین نوع لباس نوزادی

انواع گریه نوزادان و پاسخ به گریه نوزاد

گریه کردن نوزاد شکل اولیه ارتباط نوزاد با پدر و مادر :

گریه یکی از راههای ارتباطی کودک با شماست و از این طریق او احساساتش را بیان می کند.

بسیاری از پاسخهای عاطفی در واقع انعکاسی از نحوه عملکرد مغز او و «سیم پیچی» منحصر به فرد آن برای پاسخ دادن به شرایط مختلف است. بسیاری از والدین هنگامی که معنی گریه های مختلف را یاد می گیرند، با خاطر آسوده تری به نیازهای نوزادشان پاسخ می دهند.

اولین علامتی که از نوزادتان دریافت می کنید، ممکن است گریه باشد. در هفته های اول احتمالا این علامت را موقعی دریافت میکنید که کودک گرسنه است و بعدها گریه هم نشانه گرسنگی است و هم ممکن است نشانه ای از خیس بودن کهنه یا ناراحتی نوزاد باشد. در چند هفته اول تولد، هر وقت نوزادتان گریه کرد، می توانید بدون ترس از لوس کردن او، شیرش بدهید. ممکن است قبل از موعد مقرر برای شیر خوردن گریه کند. این مسأله اشکالی ندارد. در هفته های نخست، نوزاد نیاز دارد که چندین بار شیر بخورد و احتمال دارد که برنامه شیر خوردن نوزاد، با برنامه ثابت و دقیق جور درنیاید. بگذارید کودک شما را راهنمایی کند که چند بار نیاز دارد شیر بخورد. او ممکن است به خاطر این که ناراحت است و باید بعد از شیر خوردن آروغ بزند، گریه کند. شما می توانید آرام به پشت او بزنید و او را روی شانه خود قرار بدهید و ببینید که آیا می تواند هوایی را که موقع شیر خوردن بلعیده است، بیرون بدهد. نباید به غرایز خود اعتماد کنید و علت گریه های نوزادتان را خودتان کشف کنید. شما بزودی می توانید معنی گریه های او را بفهمید و گریه گرسنگی را از گریه درد تشخیص بدهید. بعضی از نوزادان، روزها بیشتر گریه می کنند و بعضی ها شبها. عده ای هم برایشان روز و شب فرق نمی کند. نوع گریه کردن نوزادان مختلف، اغلب «خلق و خوی نوزاد» آنها و واکنش عاطفی آنها را نسبت به شرایط جدید، سطح فعالیت آنها و توجه به مردم و اشیای اطرافشان، نشان می دهد.

درباره اس اند ای و بی بی سان about us 007-min About s&e - Baby Sunدرباره گروه تولیدی لباس نوزادی بی بی سان

چرا نوزاد گریه می کند :

به دلایل مختلفی یک نوزاد ممکن است گریه کند و شما باید بفهمید که علت گریه او چیست تا بتوانید او را آرام نمایید. نوزاد شما ممکن است خیلی گریه کند، زیرا گریه تنها وسیله ارتباطی او با شماست. نوزاد شما نیاز دارد که بتواند به شما بفهماند که دنیایی که او اکنون وارد آن شده است برای او عجیب و گاهی اوقات ترسناک است. هنگامی که نوزاد به محیط اطرافش عادت کرد و سازگاری پیدا نمود و شما فهمیدید که او به چه چیزهایی علاقه مند است و از چه چیزهایی خوشش نمی آید، کم کم میزان گریه کردن او کاهش خواهد یافت.

صبر کردن برای اینکه شیشه شیرش خنک شود می تواند باعث خستگی و عصبانیت کودک شده و موجب گریه او شود.

خستگی یک علت شایع گریه کردن در هنگام خواب می باشد.

کودکان وقتی خسته می شوند شروع به گریه کردن می کنند. در این صورت او را در گهواره اش در اتاق گرم با نور کم قرار دهید تا بخوابد. اگر لازم باشد گهواره را تکان داده و برایش لالایی بخوانید تا آرام شده و بخواب رود.

گرسنگی مهمترین علت گریه نوزاد است و شما بزودی یاد خواهید گرفت که زمانهای گرسنگی او را بدانید. هر موقع که نوزاد گرسنه بود باید به او شیر داد. نوزاد ممکن است هر ۲ یا ۳ ساعت طلب شیر کند.

سرما یا گرمای بیش از حد ممکن است سبب گریه نوزاد شود. از آنجایی که یک نوزاد نمی تواند به خوبی دمای بدنش را تنظیم کند و به آسانی می تواند خیلی گرم یا خیلی سرد شود، اهمیت دارد که شما درجه حرارت او را همیشه تحت نظر داشته باشید. شما باید مطمئن شوید که درجه حرارت اتاق او همیشه در ۱۸ درجه سانتیگراد ثابت باقی می ماند. خیس یا کثیف بودن پوشک معمولا باعث گریه نوزاد نمی شود مگر اینکه پوشک سرد شده باشد. نوزاد شما ممکن است از در آوردن لباسش تنفر داشته باشد. حتی در یک اتاق گرم، این مسئله بدین خاطر است که احساس وجود لباس بر روی پوست او باعث ایجاد یک احساس امنیت برای او می شود و وقتی شما لباس نوزاد را در می آورید او احساس عدم امنیت کرده و گریه می کند. در چند هفته اول تولد، زیاد لباس او را در نیاورید تا این امر کمتر رخ دهد و برای شستن و حمام کردن او هم بهتر است بجای اینکه تمام لباس او را یکدفعه بطور کامل در آورید ابتدا پاها و سپس تنه و دستهای او را بشویید و در هر مرحله هم فقط لباسهای همان قسمت را در آورید.

درد یکی از علل گریه نوزاد است ولی برای شما خیلی سخت است که بفهمید کجای او درد می کند. اگر توانستید علت درد را پیدا کنید مثلا اگر سنجاق پوشک او باز شده و در پوستش فرو می رود، سریعا اقدام به رفع مشکل نمایید. اگر نتوانستید علت درد را پیدا کنید، نگذارید که او همینطور گریه کند، او را بلند کرده و سعی کنید با دلگرمی دادن به او باعث قطع گریه اش شوید. یکی از علل شایع گریه نوزاد دل درد سه ماهه نوزاد یا کولیک میباشد که در مقاله ای جداگانه قابل مطالعه است. تا هنگامیکه نوزادتان بطور کامل ساکت نشده است در کنار او باقی بمانید. اگر به نظرتان کودک تب دارد یا بی حال است او را به نزد پزشک ببرید.

ست تی شرت آستین بلند و شلوار نوزادی بی بی سان طرح باغ وحشخرید سرویس باز لباس نوزادی بی بی سان

گریه گرسنگی :

در ماههای اول، گرسنگی مهمترین عامل گریه نوزاد است. نوزاد هیچ وسیله ارتباطی دیگری را در اختیار ندارد تا نیاز خود را برای شیر خوردن اعلام کند. اگر در وعده قبلی، فقط از یک پستان شیر خورده و یا شیشه شیرش را تا نصفه خورده باشد، ممکن است گرسنه شده باشد. او ممکن است بیشتر از مقداری که به او شیرخشک داده اند، رشد کرده و یا به میزان رشدش شیر مادر نخورده باشد و به شیر بیشتری نیاز داشته باشد و به همین دلیل در حالی که گریه می کند، از خواب بیدار می شود. او ممکن است بخواهد که در طول ساعات معینی، دفعات بیشتری شیر بخورد.

شما ممکن است براساس برنامه چهار ساعت به چهار ساعت و یا براساس نیازهای او، شیرش بدهید. در هر حال، نباید هربار که کودک گریه می کند، به او شیر بدهید. سعی کنید چند دقیقه منتظر بمانید و یا از پستانک استفاده کنید، البته به شرط این که هنوز بیشتر از دو ساعت از وعده شیر قبلی نگذشته باشد. اگر بیش از دو ساعت گذشته بود و یا وعده شیر قبلی کامل نبود، زودتر به او شیر بدهید.

گریه ناشی از خیس کردن کهنه :

بعضی از بچه ها که پوست حساسی دارند، موقعی که کهنه شان خیس می شود، گریه می کنند، مخصوصا اگر کفل هایشان سرخ شده باشد. اگر فکر می کنید که گریه بچه موقعی که خیس است شروع می شود، باید به محض این که جایش را تر کرد، کهنه اش را عوض کنید. حتی کهنه های یک بار مصرف هم با آن که قدرت جذبشان بیشتر از کهنه های پارچه ای است، برای جلوگیری از سوختگی پوست، باید زود به زود عوض شوند.

گریه ناشی از دندان درآوردن نوزاد :

هنگامی که بدخلقی نوزاد و گریه کردنش همراه با آبریزش دهان و گاز گرفتن است، کودک با گریه اش علامت می دهد که دارد دندان در می آورد. رفتارهای مربوط به درآمدن دندان کودک از حدود سه یا چهارماهگی آغاز می شوند و تا دوسال و نیمگی ادامه پیدا می کنند. کودک دوست دارد همه چیز، از جمله دست، اسباب بازی یا هر چیزی را که دم دستش باشد، در دهانش بگذارد. بهتر است نشانه های دندان درآوردن کودک را تشخیص بدهید، چون چندسالی ادامه دارد. کودکان سالم به دندان درآوردن، واکنش های بسیار متفاوتی نشان می دهند. بعضی از بچه ها بدون کج خلقی زیاد دندان در می آورند. بعضی ها هم در طول این دوره، بسیار حساس و بداخلاق می شوند و غالبا خوابشان نمیبرد. شاید صلاح بدانید که اشیای سالم قابل جویدنی چون حلقه های پلاستیکی دندان را در اختیارش بگذارید. مراقب باشید که اسباب بازیهایی که در این دوره برایش فراهم می کنید از جنسی نباشند که زود میشکنند و کودک آنها را می بلعد. ممکن است هنگامی که لثه های کودک را میمالید، آرام شود. بعضی از بچه ها موقع دندان درآوردن اشتهایشان را از دست میدهند و شبها گریه می کنند. کمی شیر خوردن ممکن است به کودک کمک کند که دوباره خوابش ببرد.

آیا کودک بیمار است که گریه میکند؟

کودک معمولا قبل از ابتلای به سرماخوردگی و یا عفونت، بسیار بی قرار می شود. دمای بدن کودک را بگیرید و اگر تب داشت، موضوع را به پزشکتان خبر بدهید. ممکن است آب بینی کودک راه افتاده باشد، سرفه کند، مدفوعش آبکی و شل شده باشد، استفراغ کند و یا نشانه های دیگری را در او مشاهده کنید. این گریه با بقیه گریه ها فرق می کند، زیرا همراه با علائمی که ذکر کردیم، شروع میشود. شما باید با دقت هر نوع تغییری را در مدفوع کودک، دمای بدن او یا غذا خوردنش، مورد توجه قرار دهید و همه این تغییرات را به پزشکتان خبر بدهید تا راهنماییهای لازم برای مراقبت از کودک را به شما بگوید.

روشهای ساکت کردن کودک :

نحوه پاسخ شما به گریه کودکتان و نحوه آرام کردن او می تواند در ارتباط بین شما و او تأثیر بگذارد. پاسخ به گریه نوزاد خطر لوس شدن نوزاد را به همراه ندارد. وقتی نوزاد گریه می کند و شما به پهلویش می روید، به او نشان میدهید که مراقب او هستید و این باعث عشق ورزیدن به نوزاد می گردد.

ممکن است بخواهید به روش های مختلفی به گریه کودک خود پاسخ بدهید. بچه ها به شیوه های مختلفی به مداخله های گوناگونی که توسط پدر و مادرهایشان صورت می گیرند، پاسخ می دهند. شما با تمرین می توانید واکنش فرزندتان را به انواع رفتارهایی که در خانه از سوی شما صورت می گیرند، یاد بگیرید:

1. به طرف کودک بروید و او را از روی تخت بلند کنید. در ماههای اول بدون ترس از لوس کردن او میتوانید این کار را انجام بدهید.

2. شاید متوجه شوید که گرسنه است و به او شیر بدهید. اگر از آخرین وعده شیر خوردنش زیاد نگذشته است، شاید بهتر باشد که پستانک در دهانش بگذارید و شیر دادن را کمی عقب بیندازید.

3. بعضی از بچه ها از این که آنها را بغل کنید و راه ببرید و یا مثل گهواره تکان بدهید، آرام می گیرند و می خوابند. بعضی ها هم هنگامی که آنها را با یک پتو قنداق می کنید، آرام می شوند.

4. بعضی از پدر و مادرها، کودک را در یک روروئک راه می برند و یا مدتی با ماشین او را می گردانند.

5. اگر احساس می کنید که کودک درد دارد، می توانید او را روی زانویتان بگذارید و آرام تکان بدهید.

6. اگر در مورد استفاده از آب گرم و نه آب داغ، بسیار دقیق هستید، می توانید روی یک بطری آب گرم یک کهنه یا حوله قرار دهید و کودک را روی آن بگذارید.

7. میتوانید برای یک کودک پر سر و صدا، موسیقی پخش کنید و یا برایش آواز بخوانید. هر چند تاکنون هیچ پژوهشی علت کج خلقی یا کولیک کودکان را مشخص نکرده است، اما تحقیقات اخیر عمدتا بر روی مسأله تضاد بین جوامع سنتی در کشورهای در حال توسعه متمرکز شده اند که در آنها تماس دائمی جسمی بین مادر و نوزاد باعث می شود که کودک خیلی کم گریه کند و در جامعه صنعتی ما که کودک در تختخوابی قرار میگیرد و از مادرش جداست و تا جایی که امکان دارد جلوی سر و صدا را می گیرند و او را در اتاق جداگانه ای می خوابانند، بچه ها خیلی بیشتر گریه می کنند. این تحقیقات نشان می دهند که پدر و مادرها نباید در چند ماه اول زندگی، نگران لوس شدن کودک باشند، بلکه باید سعی کنند که کودک کج خلق یا مبتلا به کولیک را در یک وسیله حمل پارچه ای یا کاموایی قرار دهند و با خود حمل کنند و یا او را در یک گهواره بگذارند و تکانش بدهند و نه فقط در هنگامی که شلوغ می کند، بلکه در بخش اعظم روز، برایش موسیقی بگذارند و یا لالایی بخوانند. بهترین کار این است که خود را خسته نکنید. کودک شما هم ممکن است خسته شده باشد. فقط از یاد نبرید که بچه ها معمولا پس از سه ماه، این دوره گریه کردن را سپری می کنند. اگر فرزند شما یکی از این مشخصه های گریه کردن را دارد، شما نباید خودتان را سرزنش و یا احساس گناه کنید. پس از مدتی گوش دادن دقیق به گریه های کودک خود و کسب تجربه بیشتر، قادر خواهید بود که معنی آنها را بهتر بفهمید.

خلاصه مطالب روشهای ساکت کردن کودک :

  • حرکت دادن و تکان دادن کودک

  • جلو و عقب بردن کالسکه

  • قرار دادن او در صندلی هایی که تکان می خورند

  • سوار کردن او در اتومبیل بر روی صندلی مخصوص کودکان و به گردش بردن او

  • صحبت کردن یا آواز خواندن برای او

  • روشن کردن رادیو، تلویزیون و یا حتی صدای جاروبرقی و سشوار میتواند باعث ساکت شدن او شود.

  • پرت کردن حواس کودک با یک اسباب بازی پر سر و صدا

  • گذاشتن یک نوار موسیقی

منابع :

 کتاب ” راهنمای نگهداری از کودک : از تولد تا یکسالگی – نوشته دکتر آلیسون مک کانکی و ترجمه دکتر فرهاد همت خواه

 کتاب ” مراقبت از کودک تا 2 سالگی – نوشته بنجامین مک لین اسپاک و ترجمه منصوره فضیلتی

مقالات آموزشی ( آموزش ) سایت در دسته بندی های زیر قابل دسترس میباشد :

آموزش جامع راه اندازی تولیدی لباس نوزادی

مادر و کودک

نوزاد

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.