کولیک – دل درد سه ماهه نوزاد

ست تی شرت آستین بلند و شلوار نوزادی بی بی سان طرح فیل - کولیک – دل درد سه ماهه نوزاد

بی بی سان اردبیلیک کلیک فاصله تا مناسب ترین نوع لباس نوزادی

کولیک در نوزادن و علل احتمالی

کولیک یا قولنج یکی از علل گریه های طولانی مدت در نوزادان است. این گریه ها اغلب در حوالی زمان شیردهی نوزاد در عصرها ایجاد می شوند با این حال ممکن است در هر زمانی از روز هم رخ دهند. کولیک معمولا از سه هفته پس از تولد آغاز شده و تا ۳ ماهگی طول می کشد. گرچه گاهی اوقات از این زمان نیز فراتر می رود. کولیک همانگونه که بطور ناگهانی ایجاد می شود بطور ناگهانی هم متوقف می گردد و هیچ آسیبی به کودکتان نمی رساند.

کولیک از سه هفتگی تا سه ماهگی طول می کشد. صبور باشید و به یاد داشته باشید که کولیک برای کودکتان زیان آور نیست.

گرچه هنوز کسی تعریف درست کولیک و علت ایجاد آن را نمیداند، با این حال بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که کولیک نوعی شکم درد است که به علت اسپاسم و انقباض ایجاد می شود و سبب می گردد که نوزاد در هنگام بروز کولیک از شدت درد پاهایش را راست کند. الگو و نحوه گریه کردن نوزاد دچار کولیک نشان میدهد که این دردها شبیه کرامپ و گرفتگی عضله هستند. زیرا نوزاد مدتی گریه می کند و بعد چند دقیقه ساکت می شود و سپس دوباره گریه شروع می گردد. این دردها و گریه ها ممکن است چند ساعت طول بکشد و باعث ناراحتی شما و نوزادتان شود.

درباره اس اند ای و بی بی سان about us 007-min About s&e - Baby Sunدرباره گروه تولیدی لباس نوزادی بی بی سان

علل احتمالی کولیک

علل بسیاری را مسئول ایجاد کولیک می دانند و قطعا ارزش آن را دارد که شما هم این علل را بدانید. از آنجایی که کولیک هم در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و هم در نوزادان تغذیه شده با شیر خشک دیده می شود پس نمی توان نحوه تغذیه را مسئول ایجاد کولیک دانست. با این حال اگر شما نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه می کنید، باید مواظب غذا خوردن خودتان باشید، چون غذایی که شما می خورید روی شیرتان اثر کرده و مواد آن را تغییر می دهد. ببینید در ۲۴ ساعت گذشته چه چیزهایی خورده اید که موجب کولیک کودکتان شده است. گفته می شود که مقدار شیری که هر دفعه نوزاد می خورد (چه خیلی کم باشد و چه خیلی زیاد) می تواند سبب بروز کولیک شود. همچنین در نوزادانی که شیر خشک می خورند اگر شیرشان خیلی داغ یا خیلی سرد باشد یا اگر غلظت شیرشان خیلی کم یا خیلی زیاد باشد می تواند سبب کولیک شود. به خاطر داشته باشید که هنگام درست کردن شیر خشک حتما از روی جدولی که روی قوطی آن نوشته شده استفاده نمایید.

سایر علل ایجاد کولیک عبارتند از: یبوست، اسهال، عدم هضم یا کرامپهای روده ای. نوزاد دچار کولیک که گریه های شدید می کند تقریبا همیشه سالم است، اما اگر متوجه شدید که رنگ پریده یا بی حال میباشد با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین ممکن است بین تنش ها و ناراحتی های عصبی و کولیک رابطه ای وجود داشته باشد که منجر به یک واکنش زنجیره ای می شود. پایان روز معمولا برای خانمهای خانه ساعات پر مشغله ای است و شما ممکن است خسته و عصبی شوید. نوزاد شما به خلق و خوی شما حساس است و ممکن است در پاسخ به این عصبی بودن شما، او هم گریه کند و در نتیجه سبب شود نگرانی و عصبانیت شما بیشتر گردد.

هنوز هیچ درمان قابل اطمینانی برای کولیک وجود ندارد، با این حال داروهای متعددی ساخته شده که شما می توانید با مشورت با پزشکتان آنها را به کودکتان بدهید. همچنین شما می توانید تغذیه شبانگاهی نوزاد را هر روز کمی زودتر بدهید تا فرصت داشته باشید که به گریه او هم برسید. گرچه شما برای رفع کولیک او بطور کامل کار زیادی نمی توانید بکنید، اما در این مواقع می توانید با در آغوش گرفتن او و مالیدن پشتش، در حالی که شکمش به سمت شما فشار داده می شود و با گرمای شما گرم می گردد در رفع کولیک او کمک کنید. سعی کنید که از کمک همسرتان هم در این مواقع استفاده نمایید و به یاد داشته باشید که کولیک فقط چند ماه کودکتان را اذیت می کند و بعد از آن دیگر کولیک از بین می رود.

ست تی شرت آستین بلند و شلوار نوزادی بی بی سان طرح باغ وحشخرید سرویس باز لباس نوزادی بی بی سان

مطالب تکمیلی کولیک ( دل درد سه ماهه نوزادان )

هنگامی که نوزاد به طور منظم و هنگام عصر و درست سر ساعت مقرری گریه می کند، آن را کولیک (دل درد سه ماهه) می نامیم. اغلب نوزادان کولیکی به مدتی بیش از سه ساعت در هر بیست و چهار ساعت گریه می کنند. این نوزادان ظاهرا درد می کشند، شکمشان نفخ می کند و از مقعدشان هوا خارج می شود. کولیک (دل درد سه ماهه) معمولا در حدود دو یا چهار هفتگی شروع میشود و تا سه ماهگی ادامه پیدا می کند و بعد هم از بین می رود. گریه در بعضی از نوزادان کولیکی پس از شیر خوردن شروع می شود و فرقی نمی کند که بیش از حد یا کمتر از حد شیر خورده باشند. گریه پشت سر هم قبل از شیر خوردن در نوزاد گرسنه دیده میشود. نوزاد مبتلا به کولیک به شکل طبیعی وزن اضافه می کند و نتیجه همه آزمایش های او طبیعی است. کولیک هم در کودکانی که شیر مادر می خورند و هم در کودکانی که شیرخشک می خورند، پیش می آید. در این گونه موارد، اغلب پدر و مادرها احساس گناه می کنند و خیال می کنند که کار اشتباهی انجام می دهند. هنگامی که پزشک، نوزاد شما را معاینه و اعلام کرده که چیزی غیرعادی وجود ندارد، می توانید مطمئن باشید که نوزاد شما کاملا سالم است. تعویض شیرخشک بندرت وضع را تغییر می دهد. استفاده از نوشابه های کافئین دار و یا خوردن شکلات زیاد توسط مادر شیرده، ممکن است گریه کودک را بیشتر و حذف این غذاها و نوشابه ها، گریه های او را کمتر کند. گاهی اوقات کولیک نوعی حساسیت نسبت به پروتئین گاوی است که مادر شیرده استفاده می کند. قبل از حذف شیر از رژیم غذایی مادر، بهتر است که او با پزشک نوزادش مشورت کند. در اغلب موارد، دادن پستانک (گول زنک) به بچه، مفید است. گاهی هم اگر نوزاد را به شکم بخوابانید، راحت تر خواهد بود. بعضی از بچه های کولیکی موقعی که بغلشان می کنند و آنها را آرام تکان می دهند و یا آنها را در پتوی سبکی قنداق می کنند و در تخت می گذارند، راحت ترند. بعضی از نوزادان به خاطر سر و صدای زیاد در خانه، دچار کولیک می شوند. سر و صدای کمتر، موسیقی آرامش بخش و دقت در تحریک نکردن بیش از حد نوزاد، ممکن است مفید باشد. صدای سشوار یا جاروبرقی در نزدیکی تخت نوزاد، ممکن است کودکان کولیکی را آرام کند.

یادتان باشد که بغل کردن نوزاد در این سن، او را لوس نمی کند. یک کودک بزرگتر ممکن است پرتوقع شود و از گریه برای وادار کردن پدر و مادرش برای جواب دادن به خواسته های او استفاده کند، ولی یک نوزاد در سه ماه اول زندگی، موقعی که گریه می کند، خودش را لوس نکرده است. او گریه می کند، چون نیازی دارد، نه این که بخواهد پدر و مادرش را کنترل کند این کار را در سنین بالاتر می کند. شما می توانید نخستین گریه های نوزادتان را نشانهای از ناراحتی و نگرانی ببینید و بدون ترس از لوس کردن او، بلافاصله به آن پاسخ بدهید.

منابع :

 کتاب ” راهنمای نگهداری از کودک : از تولد تا یکسالگی – نوشته دکتر آلیسون مک کانکی و ترجمه دکتر فرهاد همت خواه

 کتاب ” مراقبت از کودک تا 2 سالگی – نوشته بنجامین مک لین اسپاک و ترجمه منصوره فضیلتی

مقالات آموزشی ( آموزش ) سایت در دسته بندی های زیر قابل دسترس میباشد :

آموزش جامع راه اندازی تولیدی لباس نوزادی

مادر و کودک

نوزاد

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.